Sejarah merakamkan antara
peristiwa serta perkara awal yang mucnul berkaitan ijtihad para Sahabat selepas
kewafatan Baginda ialah tempat pengkebumian baginda dan jawatan khalifah. Ini
adalah kerana persoalan itu tidak terdapat nas, sama ada di dalam al-Qur’an
atau Hadis manakala Baginda hanya bertindak sebagai penyampai wahyu atau
syariat. Hal itu selaras dengan firman Allah :
“Wahai Rasullullah s.a.w.! Sampaikanlah apa yang telah diturunkan
kepadamu dari Tuhanmu.”- (Surah al-
Ma’idah ayat 67)
Al’Qur’an dan hadis merupakan
sumber yang dijadiakn pegangan untuk mendedahkan segala nas, menzahirkan dasar
syariat serta menjelaskan hukum. Ini adalah kerana kedua-duanya dapat
menjelaskan dan menyingkap segala hukum Allah. Walau bagaimanapun ijtihad
hanyalah wasialh atau perantaraan yang dilalui oleh para mujtahid untuk mencari
hukum yang tersirat dengan cara istinbat berdasarkan sumber tersebut. Untuk itu,
mujtahid akan merujuk kepada al-Qur’an dan Hadis untuk mengkaji dan istinbat
hukum syarak.
Kehujahan
Ijtihad dan wasilahnya
v Maksud ijtihad sebagai sumber :
·
Wasilah dan kaedah yang
dilalui oleh mujtahid kalangan Sahabat.
·
Untuk istinbat hukum
syarak daripada sumber asalnya ; al-Qur’an dan hadis.
·
Hukum yang hendak
diistinbatkan tidak terdapat secara jelas dalam kedua sumber
asas itu.
·
Mujtahid berijtihad
, sama ada menggunakan : al-Qiyas,
al-Maslahah al-Mursalah, al-Dhara’I’, al-Istihsan juga al-‘Urf.
·
Ijtihad merupakan
suatu kehujahan dalam pembinaan hukum, kerana ijmak juga berdasarkan ijtihad
dan ijtihad itu sendiri diharuskan oleh syarak.
·
Tidak ada hukum
yang dibina atas dasar andaian atau hukum yang akan berlaku.
·
Fatwa serta hukum
yang dikeluarkan oleh para Sahabat utama pada zaman tersebut belum lagi dibukukan dan belum dikumpulkan.
·
Ia hanya tersimpan
dalam dada para Sahabat atau dihafaz sebagaimana hadis.
·
Semua pendapat yang
berselisih dan bercanggah dibawa berdasarkan hujah dan dalil.
·
Lantaran itu
periwayatan fatwa dan ijtihad para Sahabat pada zaman tersebut dipindahkan
daripada seseorang kepada seorang yang lain.
·
Dengan cara
bercampur aduk antara Fiqh, fatwa, dalil dan kaedah syariat yang digunakan oleh
mujtahid Sahabat.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan