KEADAAN PERUNDANGAN
ZAMAN SAHABAT
Ø PERBEZAAN
SUDUT ILMU DAN ISTINBAT
·
Sejumlah besar orang awam yang tidak
berkemampuan untuk memahami nas-nas hukum.
·
Kalangan sahabat yang banyak
menghafaz hadis.
·
Dianugerah kemampuan secara
semulajadi untuk berijtihad.
·
Berlakunya perselisihan di kalangan
sahabat dalam mentafsirkan hukum serta ta’lil sesetengah nas.
·
Masyarakat awam memerlukan orang alim
atau ahli fiqh untuk menjelaskan nas serta hukum kepada mereka.
Ø SUMBER
HUKUM BELUM DIBUKUKAN
·
Awal pemerintahan khalifah Abu Bakar
(pada waktu itu, al-Qur’an masih terkumpul dalam bentuk tulisan dan
lembaran-lembaran yang tersimpan di rumah kalangan sahabat dan isteri Baginda).
·
Hadis dan segala fatwa juga belum
dibukukan malah masih berada di dalam ingatan atau hafalan sesetengah para
sahabat.
Sumber yang ada
berbentuk praktikal
·
Nas- nas serta kumpulan hukum yang
ada pada zaman tersebut mengandungi ketentuan- ketentuan perundangan juga hukum
yang berkaitan dengan masalah- masalah yang benar berlaku sahaja.
·
Pada zaman Sahabat telah timbul
masalah hukum yang tidak pernah berlaku pada zaman Baginda s.a.w dan tidak ada
ketentuannya di dalam nas.
·
Ahli Fiqh kalangan Khalifah al-
Rasyidin dan para sahabat utama khususnya berdepan dengan tugas baru dalam
perkembangan hukum islam.
·
Membuat penelitian, mengkaji dan
membuat penjelasan mengenai nas al- Quran dan Hadis.
Kalangan
Sahabat berperanan dalam hukum serta fatwa pada masa khalifah Al - Rasyidin dan
Sahabat antaranya ialah :-
a)
Khalifah al- rasyidin, iaitu Abu
Bakar, Umar, Uthman dan Ali.
b)
Sahabat yang tingal di Madinah iaitu
zaid ibn thabit, Ubay ibn Ka’ab dan Aisyah.
c)
Sahabat yang tinggal di Mekah iaitu
Abdullah bin Abbas.
d)
Sahabat yang tinggal di Basrah iaitu
Anas ibn Malik dan Abu Musa al- Asy’ari.
e)
Sahabat yang tinggal di Mesir iaitu
Abdullah ibn ‘Amr bin al- ‘As.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan