Berakhir dengan
tahkim (Tentera Muawiyah megangkat Al-Quran tanda perdamaian
Ali terpaksa akur dengan
desakan pengikutnya
KHAWARIJ
Khawarij keluar daripada pihak
Ali telah melakukan kesilapan besar kerana menerima Tahkim
SYIAH
Tinggal dan kekal dengan Ali
JUMHUR MUSLIMIN
Menyalahi kaum
KUASA PEMERINTAHAN BANI UMAIYYAH
Akibat peristiwa Tahkim
Kaum muslimin berpecah (Syiah/Khawarij/Jumhur Muslimin)
Puak khawarij berpakat
untuk membunuh Ali, Muawiyah, Amru Al-As
Puak khawarij berjaya
membunuh Ali
Penduduk khufah melantik
Al-Hasan Ibn Ali sebagai khalifah
Al-Hassan kemudian
menyersh jawatan kepada Muawiyah Ibn Sufyan
Perlantikan ini mendapat
tentangan daripad Khawarij & Syiah
Muawyah mengutuskan tentera untuk menghapuskan Khawarij &
syiah
MEKKAH
(pemerintahan
Yazid Ibn Zubair)
§ Wujud penentangan daripada
Abdullah Ibn Al-Zubair
(pemerintahan
Abdul Malik Ibn Marwan)
§ Tentera Bani Umaiyyah yang
dipimpin al- Hajjaj ibn Yusuf al-Thaqafi berjaya menewaskan Abdullah Ibn
Al-Zubaira (72H)
§ Penentangan puak Syiah
& Khawarij dapat ditundukkan
(pemerintahan
al-Walid ibn Abd al-Malik)
§ Tiada pergolakan politik
di negara
§ Kerajaan Bani Umaiyyah
meluaskan jajahan hingga kr sebelah timur & barat
o Menyebabkan semakin luas
kekuasaan dan menyebabkan taraf orang Arab dan bukan Arab menjadi sama
(pemerintahan
Khalifah Umar Ibn Abd Aziz)
§ Zaman kegembilangan
o Menyemai pemerintahan
Khalifah Al-Rasyidin
(pemerintahan
Yazid Ibn Abd-Malik & Hisyam ibn Abd-Malik
§ Zaman kemerosotan
KESAN
POLITIK TERHADAP FIQH
Ø Perselisihan mengenai
Jawatan Khalifah = Sesetengahnya mengkafirkan pihak yang lain = lahirnya
perselisihan dalam perkara usul & Furu’
PUAK
KHAWARIJ
ü Berpecah pada lebih 20
golongan
PENDAPAT
PUAK KHAWARIJ
ü Jawatan khalifah &
pemimpin negara tidak tertentu pada satu puak/keluarga/individu
ü Harus diserah kepada
jumhur/rakyat seluruhnya
PEGANGAN
·
Bertindak keluar daripada:
o Uthman (utamakan ahli
keluarga dalam perlantikan kuasa)
o Ali (Merestui majlis
Tahkim)
o Muawiyah (Memegang kuasa
pemerintahan secara paksaan)
PUAK SYIAH
·
Menilai tampuk pemerintahan dan pemimpin
sebenarnya menjadi hak Ali dan zuriatnya
·
Menghkum sesiapa yang merampas kuasa
tersebut adalah ZALIM
·
Golongan pertama mencipta hadis palsu dan
disandarkan kepada Rasulullah SAW
Dasar fiqh (usul)
v
Mentafsirkan ayat al-quran agar selaras
dengan dasar mereka
v
Menolak hadis/usul/furu’ fiqh yang dibawa
oleh ahli al-sunnah biarpun ianya Sahih
v
Menolak ijma’ sebagai daripada dasar utama
perundangan
Dasar fiqh (furu’)
v
Tidak mengharuskan perkahwinan antara lelaki
muslim dan wanita ahli-kitab
v
Wanita tidak boleh menerima pusaka yang
berbentuk harta tetap/kekal. Contoh: tanah
v
Mendakwa para Nabi dan Rasul boleh diwarisi
harta-harta mereka
Tiada ulasan:
Catat Ulasan